الکترونیکی شدن خدمات، می‌تواند از حجم کارهای حضوری کاسته و ثبت مراحل مختلف یک رویداد را دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر کند. از طرفی مراجعه ارباب‌رجوع، به میزان قابل توجهی کاهش یافته و دسترسی به فرم‌های مورد نیاز، در تمام زمان‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. ضمن اینکه با توسل به سامانه ردیابی دام زنده، امکان قاچاق به حداقل رسیده و بر این اساس، کنترل بیماری‌ها کاهش و جلوگیری از انتشار ویروس‌های قابل انتقال، قوت خواهد یافت. این سامانه‌ها به پنج دسته تقسیم می‌شود که در زیر به‌طور مختصر تعریف و کاربرد هر کدام از آنها جداگانه ذکر شده است.

سامانه صدور پروانه

سازمان دامپزشکی کشور در راستای گسترش دولت الکترونیک و کاهش مراجعه ارباب‌رجوع اقدام به طراحی سامانه صدور پروانه کرد. در این راستا اجرای آن به‌صورت آزمایشی ابتدا در چند استان اجرا و سپس به‌صورت کامل در سطح کشور عملیاتی شده است. از آیتم‌های این سامانه می‌توان به صدور پروانه مسئولان فنی، صدور پروانه تأسیس‌/ بهره‌برداری، صدور گواهی ثبت دارو، خوراک و مکمل و صدور گواهی ساخت دارو، خوراک و مکمل اشاره کرد.

سامانه شناسایی و ردیابی دام زنده

سامانه شناسایی و ردیابی دام زنده که در راستای کنترل حمل و نقل دام و جلوگیری از قاچاق و حمل غیرمجاز دام در کشور اجرا شده است، سیستمی یکپارچه بوده که می‌تواند برای هر دام در داخل کشور شناسنامه‌ای الکترونیکی با یک شماره شناسنامه منحصر به‌فرد، تولید و در هر لحظه از زمان محل آن دام را تعیین کند. این سیستم بر پایه شبکه فراگیر IP طراحی شده و می‌توان از سیستم پیام کوتاه برای کنترل محموله‌های دامی نیز استفاده کرد.

سامانه GIS

این سامانه بر اساس سیستم اطلاعات جغرافیایی که مجموعه‌ای از ابزارهای توانمند (کامپیوترها) جهت ورود، ذخیره‌سازی، نمایش، ویرایش، تجزیه و تحلیل و تولید خروجی‌های متفاوت (اطلاعات مورد نیاز شامل گزارش‌های آماری، اپیدمیولوژیک و تصاویر جغرافیایی) از داده‌های یک منطقه با توجه به هدف کاربرهای فنی طراحی شده و اجزای این سیستم شامل سخت‌افزارهای توانمند به منظور اجرای آنالیزهای اپیدمیولوژیک روی دیتابیس‌های بزرگ، نرم‌افزارهای نمایش و تحلیل مکانی – زمانی، آماری و اپیدمیولوژیک، مدیریت استراتژیک و نیروی انسانی متخصص است.

مزایای این سامانه شامل هدایت سریع و صحیح ماموریت و اهداف سازمان، انجام فرآیندهای اصلی و کلان عملیاتی، نظارتی و کنترلی درباره مأموریت سازمان، استراتژی سازمان در توسعه فناوری اطلاعات، قابلیت‌های تشکیلاتی و اداری سامانه، قابلیت‌های علمی سامانه، تصمیم‌گیری سریع و اثر بخش، تعیین چالش‌های آینده و پیامدهای زیستی و اقتصادی ناشی از وقوع بیماری‌های دامی و ارائه راه‌حل مناسب، روش‌های مؤثر کنترل و ریشه‌کنی به‌ویژه در زمان اپیدمی‌ها، تعیین عوامل خطر مدیریتی و محیطی مرتبط با یک بیماری خاص، تعیین خطر انتقال بیماری از حیوانات وحش به دام‌های اهلی و انسان، ایجاد و تفکیک مناطق مختلف بر اساس وقوع بیماری و انتقال از روش تأخیری سنتی به سریع مدرن است.

سامانه خدمات دارو و درمان

این سامانه در سال 1390 پس از طراحی و مطالعات اولیه به آدرس d.ivo.ir شروع به کار کرد. مخاطبان این سامانه واردکنندگان، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و توزیع‌کنندگان دارو و مواد بیولوژیک دامپزشکی گیاهی و شیمیایی هستند.

صدور گواهی بهداشتی واردات دارو، واکسن و مواد بیولوژیک، صدور گواهی بهداشتی صادرات دارو، واکسن و مواد بیولوژیک، صدور گواهی بهداشتی ترخیص دارو، واکسن و مواد بیولوژیک و صدور گواهی توزیع دارو، واکسن و مواد بیولوژیک از مزایای این سامانه است.

سیستم شبکه یک پارچه قرنطینه

سازمان دامپزشکی کشور از سال 1384 با بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود در کشور اقدام به طراحی سیستم شبکه یک پارچه قرنطینه کرد. به‌صورت آزمایشی از سه ماهه چهارم سال 1387 ابتدا در چند استان اجرا و سپس به‌صورت کامل در سطح کشور عملیاتی شده است.

آیتم‌های اصلی این سامانه شامل بخش اطلاع‌رسانی عمومی و تخصصی، صدور گواهی بهداشتی بین‌المللی و کنترل اصالت آنها، صدور گواهی بهداشتی حمل داخل کشور، تأیید خودرو حمل توسط دامپزشکی و ارسال اطلاعات از طریق پیامک است.

جهت دسترسی به سایت سازمان از لینک موجود بهره بگیرید.