تایلوزین یکی دیگر از آنتی بیوتیک های  ماکرولیدی است که اثر باکتریواستاتیک دارد و این اثر را با مهار برگشت پذیر اتصال آنزیم پروتئین سنتتاز(اتصال به زیرواحد 23s rRNA) به زیر واحد 50s ریبوزوم باکتری و در نهایت مهار سنتز پروتئین های باکتری اعمال میکند. علاوه بر این تفکیک PEPTYDYL tRNA را از ریبوزوم ها در هنگام ترجمه و انتقال پروتئین تحریک میکنند. مکانیسم دقیق به طور کامل مشخص نیست و نظریه های بسیاری وجود دارد. این دارو به طور عمده بر روی باکتری های گرم مثبت و همچنین برخی گونه های گرم منفی خصوصا گونه های مایکوپلاسما مؤثر است و بر روی گونه های انتروباکتریاسه بی اثر است. تایلوزین به صورت دو نمک فسفات و تارترات وجود دارد.  نمک تایلوزین تاترات محلول در آب بوده و از نمک تایلوزین فسفات در مخلوط با خوراک استفاده میشود.

موارد تجویز:

برای درمان میکرو ارگانیسم های حساس به تایلوزین و همچنین برای بهبود میزان رشد و ضریب تبدیل غذا مصرف میشود در درجه اول برای درمان بیماری های پیچیده تنفسی مزمن طیور(CRD) و سینوزیت عفونی بوقلمون به کار میرود. همچنین در درمان بیماری های تنفسی گاو و اسهال خوک کاربرد دارد.در برخی از کشور ها از تایلوزین به عنوان محرک رشد طیور، گاو و خوک استفاده میشود.

تداخلات دارویی تایلوزین به طور  کامل مشخص نیست اما به نظر میرسد بتواند سطح خونی digoxin  را بالا ببرد و باعث ایجاد مسمومیت شود.از مخلوط کردن و استفاده همزمان تایلوزین فسفات با دیگر آنتی بیوتیک هایی که به خوراک اضافه میگردند خودداری شود.

منع مصرف:

در طیور تخم گذاری که تخم آن ها به مصرف انسان میرسد نباید مصرف شود.همچنین در اسب و تک سمی ها به علت بروز اسهال های کشنده مطلقاً ممنوع است. استفاده از این دارو در گاو های شیری در هنگام شیرواری مجاز نیست.

هشدار :

تزریق دارو صرفا به صورت IM مجاز است و از تزریق IV و SC خودداری شود. بیش از 10 میلی لیتر در یک ناحیه تزریق نشود.هنگام تهیه محلول دقت شود همواره آب به پودر اضافه شود و از ریختن پودر به داخل آب خودداری شود.

دام هدف برای هر شکل دارویی:

طیور پرورشی، گاو، گوسفند، بز، خوک، سگ، گربه، خرگوش و دیگر جوندگان.

مقدار مصرف هر شکل دارویی برای دام هدف :

گوساله: در فرم خوراکی: برای اضافه کردن به شیر و یا جایگزین های شیر به میزان 1 گرم به ازای هر گوساله 2 بار در روز

در فرم تزریقی: به صورت تزریق داخل عضلانی به میزان  4-10 mg/kg روزانه.

سگ و گربه : به صورت خوراکی به میزان  40 mg/kg روزانه در دوز های تقسیم شده.

طیور: با اضافه کردن 50g/100 litres آب آشامیدنی.

گوسفند و بز: برای عفونت های حساس به میزان 10 mg/kg . درمان بیشتر از 5 روز ادامه پیدا نکند.

جوندگان: 5 mg/kg به صورت تزریق عضلانی به مدت حداقل 10 روز برای عفونت های مزمن تنفسی با منشا مایکوپلاسما

زمان پرهیز از مصرف شکل دارویی:

فرم خوراکی: در این فرم برای گوشت و شیر دوره منع مصرف وجود ندارد.

فرم تزریقی: گاو: گوشت 28 روز    شیر: 5/4 روز   خوک: گوشت: 3 هفته

طیور: در فرم خوراکی دوره پرهیز از مصرف ندارد.